We werkten rond het prentenboek : wij gaan op Berenjacht.
Een vader, vier kinderen en hun jacht gaan op berenjacht. Ze trotseren hoog gras, een rivier, modder, een donker bos en een sneeuwstorm. Uiteindelijk vinden ze een echte beer in zijn hol
De verschillende natuurelementen kwamen uitvoerig aan bod, met de ruimtebegrippen en tegenstellingen.
Lang wuivend gras ....
Experimenteren met groene plasticine
schilderen met grashalmen
kniptechniek oefenen in de knipbak
Lang en kort gras
Een ijskoude rivier ...
waarnemen ijs
en experimenteren met ijsblokjes en verf (juf, mijn ijs is weg !)
Magisch tekenbord : tekenen met waterstift
Warm of koud : associeren met warm(roos) en koud (blauw)
Vieze slikkerige modder ...
Waarneming : wij maken van aarde ...modder
Spelen met kinetisch zand
experimenteren met modder
afdrukken maken : stempelen met laarzen en modderverf
Een diep donker woud (bos)...
waarneming van herfstmateriaal
stempelen met herfstkleuren
Implicatiespel : ik zoek een blaadje ...dat groot en bruin is (met 1 of 2 kenmerken : grootte en kleur)
Boetseren met takjes : boom
Een donkere grot ...
Schrijbelen : ronde vorm
Een beer......
Wij houden van beren ....
Grote en kleine beren : rangschikken van groot naar klein
Sorteerberen
Beertje is mijn lieveling, mijn zachte speelgoedbeer
hier een stoel en kijk eens aan
Waar beer blijft staan...
Ruimtelijke begrippen oefenen
Schilderen met een vork : een beer
Bewegingsmoment : bewegen met beren
Teloefening met berenkoekjes
woordenschat oefenen met het geluidsbord
Wij gaan op berenjacht , op zoek naar onze beren op school
Dramatiseren van het verhaal
De juffen gaan op berenjacht : toneel
Nog enkele filmpjes waar de kleuters het verhaal (aan elkaar) vertellen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten